lørdag den 19. august 2017

Torsdag, den 17. august 2017, Oxford

Boghandel
Sonja har været i Oxford sammen med Hanne, men hun mente jeg også burde se det, som et led i min dannelsesproces. Vi tog en bus fra Marble Arc som gik helt derud. Oxford ligger op ad Themsen og det tager vel ca. 1½time med bussen derud. Vi vovede os op på første sal i bussen. Der, hvor der ingen chaffør er, men det gik fint alligevel. busstationen ligger næsten i centrum af Oxford, så vi val allerede i gang, da vi stod af bussen. Der var tysk ølfestival og da jeg er løbet lidt træt af dovne engelse øl, skulle jeg lige derind og have en tysk én af slagsen. Sonja og jeg stod lidt og snakkede om, hvad vi ville have og da jeg vendte mig om til bartjeneren, sagde han: "Hvad skulle der være?". På dansk!! Anden gang vi støder på en dansker på arbejde i England. Han gav os vor øl og vi satte os ved en bænk og nød det gode vejr og øllet.
Boghandel


Lidt længere henne af vejen ligger der en boghandler. En helt almindelig én, så det ud til, men jeg skal da lige love for, den udvidede sig, da vi kom i kælderen. Man skulle tro, at Harry Potter har været der med sin tryllestav. Man kan virkelig gå helt amok i bøger. Jeg læser ikke mange, men her kunne jeg købe mig fattig. Jeg nøjedes med en enkelt om yndlingsemne: fysik. Jeg købte derfor en bog med titlen: "We have no idea!" om alt det vi ikke ved om universet og naturlovene. Tyk bog.








Lige over for boghandleren findes The Sheldonian Theater, som åbenbart ikke er særlig populær blandt turister. Vi var alene i salen, hvor man kunne se, at der var opstillet til klassisk koncert. Oppe ovenfor salen var et tårn, hvor man havde en god udsigt over den intellektuelle del af Oxford.




En berømt bro
Udenfor Sheldonian Theater ligger en berømt bro. Jeg ved ikke hvorfor, men alle de andre fotograferede det, så det måtte jeg også gøre. Det har vist noget med, de forskellige engelske krimiserier, der er sendt på dansk TV. Her er den vist vist i hvert afsnit.




Oxford er ikke ét universitet, men mange. Hvert universitet har sine egne områder og herunder også marker og enge. Vi gik ned til Christ Church University, hvor spisesalen har været inspiration til ikke bare "Alice in Wonderland", men også "Harry Potter".
Salen bliver stadig brugt og der var dækket op til sommerstuderende.
Der var blyindfattede vinduer, med dekorationer, som vi kender fra kirker. I en enkelt var der referencer til "Alice in Wonderland", hvor man ser Alice ét sted og de andre i bogen andre steder i vinduet.

Spisesalen i Christ Church University
Mennesket lever ikke kun af visdom, - vi måtte jo også have noget at spise. Det skulle være Afternoontee og det blev hos Qoud Restaurant and Bar. Vi kunne sidde udenfor på deres terrasse og vi følte os meget britiske, - altså bortset fra mig, der fik hvidvin til sandwich, scones og kager. Ganske udmærket, men egentlig ikke noget at skrive hjem om, - men har jeg så alligevel gjort nu.

Vi skulle da lige ned til Themsen og se om den var ligesom i London. Vandet var nok ens, men der lå pænt store skibe til ankers, men ellers var vi nok på vej hjemad.

Der var alligevel 1½ time hjem fra Oxford, så vi overkom simpelthen ikke at gå ud at spise, så det blev til lidt salat og en Gin & Tonic på værelset.

Dejlig aftensmad ;-)









Ingen kommentarer:

Send en kommentar