søndag den 20. august 2017

Lørdag, den 19. august 2017 - Tate og Thames

Lysfigur i Tate-forhallen
Jeg havde allerede bestemt hjemmefra at jeg ville se Tate-museet, - eller Tate Britain, som det rettelig hedder. Sonja havde ikke lyst, så vi delte os om morgenen. Hun ville besøge en speciel garnforretning. Jeg kan godt nyde, hvor let det er at tage Underground og i dette tilfælde skulle jeg til Pimlico og så gå ca. 10 min. til museet.

I forhallen hang en stor lysfigur fra loftet. Det var helt hvidt lys, som kom fra tynde rør og når man gik  under den, fik man et 3D indtyk af den, da den fyldte hele loftet.

Jeg gik ind i gallerierne med Turner, som egentlig var det, jeg var kommet for. Der var selvfølgelig mange malerier. Han malede meget naturalistisk og var vist et forbillede for sine samtidige kollegaer i England.






Beslaglagte danske krigsskibe. Turner
Der hang bl.a. et billede af danske krigsskibe, som englænderne beslaglagde i 1807. Englænderne har vist en kleptoman-gen.

Nu havde jeg set denne permanente udstilling, men der var en interessant udstilling om homoseksuelles kunst eller bare "Bøssekunst": "QUEER BRITISH ART 1861–1967". 
Man forstår måske bedre de kvaler disse mennesker har været igennem. De blev fængslet for uterlighed og indimellem tortureret og udelukket fra det gode selskab. De måtte skjule deres kærlighed. Heldigvis går det bedre i dag.

Alle har set billeder af Tower Bridge,
så her er et billede af det nye South Bank i London
Efter Tate tog jeg til Westminster, hvor man kan købe turistture på floden. Jeg kom før Sonja, så jeg købte billetterne og ventede til hun kom. Bådene sejler hver halve time, så man behøver ikke vente længe. Man kan vist hoppe af og på som man har lyst, men vi tog bare hele rundturen. Nu kunne vi se alt, hvad vi så i går, men denne gang fra vandsiden. Vi kom helt ud til Tower Bridge, hvor båden vente om og sejlede tilbage.

Vi gik fra Westminster op til Covent Garden. Her er der masser af liv med butikker, pubs og rstauranter, men vi ville bare have en øl udenfor. Det kan man godt, men man skal købe mad til. En bakke Pommes Frites er nok.

Klokken var efterhånden blevet mange (18:00), så vi ville spise på en pub, - men det skulle være en god en og den skulle helst være i nærheden. Vi valgte "Admiralty", som ligger ved Trafalguar Square. Den har fået 5 stjerner ud af 5. Der var selvfølgelig fyldt, men vi fik hurtigt et bord på "øverste dæk", hvor man kunne spise og se ned på pubgæsterne. Der var en larm, så man knap kunne høre, hvad man selv tænkte, så vi kunne næsten ikke veksle et ord med hinanden. Vi fik dog bestilt mad, pie (tærte) til os hver. Sonja's med oksekød i sovs og min med kylling og indisk sovs. De engelske tærter er lukkede med dej over. Det smagte dejligt, men det kunne nu ikke konkurrere med Skinners Arms fra den anden aften.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar