fredag den 18. august 2017

Onsdag, den 16. august 2017, British Museum


Hoa Hakananai'a
Vi bor lige ved siden af British Museum, som er en af verdens største udstilling af tyvekoster, som de engelske imperialister tog med hjem fra de besatte lande. Jeg ville se mindst to genstande: Rosettastenen og Hoa Hakananai'a  fra Påskeøerne. Jeg gik derover selv og overlod shopping til Sonja. Heldigvis har British Museum været så smart, at alle de mest besøgte genstande er placeret i gulvplanet, så man nemt kan finde dem, se dem og så komme ud igen. Det tog derfor ikke mere end godt en time at se dem. Der var, overraskende nok, heller ikke så mange mennesker som frygtet. Jeg ved ikke hvorfor, men der er set lange køer ude på fortovet.

Jeg gik ned af Shaftebury Ave. til jeg kom til Piccadelly Circus. Derefter lidt op ad Regent Street. Jeg havde fået den fejlagtige antagelse, at Soho også lå til vest for Regent Street. Det gør det ikke. Her ligger bl. a. New Bond Street med meget fine forretninger, som jeg aldrig får råd til at frekventere. Jeg gik derfor op til Hannover Square, hvor jeg fandt en rigtig traditionel engelsk pub, Masons Arms. Jeg satte mig derind og ventede  med en øl på Sonja. Jeg er ikke så vild med de dovne engelske øl, men jeg prøver da.

En nøjagtig kopi af Rosettastenen, 
som man må røre. 
Den ægte står i en montre.
Jeg gik alene hjem, mens Sonja checkede nogle butikker. Vel hjemme på værelset startede jeg så denne dagbog og lavede lige lidt arbejde. Sonja havde fundet en pub, hvor man også kunne få lidt godt engelsk mad. Stedet hed Skinners Arms og ligger på Judd Street. Vi kunne sidde ude med en øl, mens vi ventede på et bord. Hovedretten var Beef & Guinness Pie, slow cooked Beef with Onions & Mushrooms in a rich Guinness Gravy. Vi fik også desert. Begge med det navnkundige Custard, som er fløde og æg, pisket til en tyktflydende masse. Egentlig vanillecreme uden vanille. Jeg fik Bread & Butter Pudding og Sonja Sticky Toffie Pudding. 

Ellers er der ikke så meget mere at fortælle om den dag.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar